آنالیز

آنالیز در لغت به معنای تکه تکه کردن یک کل به جز می باشد. آنالیز ورزشی یعنی تقسیم کردن یک کل که میتواند یک بازی 90 دقیقه ای فوتبال یا 40 دقیقه ای فوتسال یا حتی 4 کوارتر بسکتبال یا بازی والیبال یا دونده 10 ثانیه و… می باشد.

امروزه علم آنالیز در ورزش به صورت کامل شناخته شده است. علم آنالیز در دو بخش تجزیه و تحلیل تعریف می شود که به معنای پردازش داده ها، آمارها ، اطلاعات مربوط به فرآیند همراه با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت تیم خود و تیم حریف می باشد.

دو نوع دانش در آنالیز فوتبال وجود دارد دانش نظری و تجربی. دانش نظری به معنای اطلاعات شما از فوتبال و چیزی که از بازیکن میخواهید می باشد و دانش تجربی از طریق مشاهده بازی و مطالعه در مورد فوتبال بدست می آید.

اهداف آنالیز در فوتبال

به صورت کلی آنالیز در فوتبال این امکان را به مربیان میدهد تا با دقت و دانش بیشتری به تدارک و برنامه ریزی بپردازند و در نتیجه بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و به اهداف خود برسند. 

از جمله اهداف آنالیز می توان به موارد فوق اشاره نمود:

  • درک و تحلیل سبک بازی تیم ها
  • تحلیل عملکرد بازیکنان
  • شناسایی فرصت ها و تهدید ها
  • بهبود عملکرد تاکتیکی
  • ارزیابی اجرای استراتژی ها
  • تصمیم گیری هوشمندانه
  •  شناخت نقاط ضعف و قوت

آنالیزور

آنالیزور فرد یا گروهی است که مسئولیت تجزیه و تحلیل بازی های فوتبال و عوامل مرتبط با آن را بر عهده دارد. آنالیزور از ابزارها و تکنیک های مختلف برای بررسی عملکرد تیم ها و بازیکنان استفاده می کنند تا به سرمربی تیم کمک کنند تا استراتژی ها و تاکتیک های درست را برای بازی های آینده ترسیم کنند. هدف اصلی آنالیزور و تیم آن ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود عملکرد تیم و بازیکنان شامل تغییرات در تاکتیک ها ، استراتژی ها و تمرینات می باشد.

وظایف آنالیزور

1.تحلیل بازی: در شرایط بازی زمان تحلیل مسابقه از تمام زوایا را نداریم و در این شرایط آنالیزور به همراه  مربی باید با بازیخوانی سریع و به موقع تصمیمات قاطع و صحیح بگیرد.

2.تحلیل تیم خود: این تحلیل برای آماده سازی و پیشرفت تیم انجام می شود. برای برنامه ریزی و طراحی جلسات تمرین به تحلیل تیم خود می پردازیم به صورتی که با مشاهده تیم و بازیکنان تصمیم میگیریم که چگونه بازیکنان را برای مسابقه بعدی آماده کنیم.ارزیابی کامل بازیکنان، آماده سازی بدنی ، آماده سازی فنی و تاکتیکی در این مرحله انجام می شود.

3.تحلیل تیم حریف: در این قسمت به شناخت تیم حریف یعنی نقاط ضعف و قوت، استراتژی،تاکتیک های تهاجمی و دفاعی تیم حریف میپردازیم. کافی است فیلم تیم حریف را مشاهده و دقایقی که فکر میکند نیاز هست را برای بازیکنان نمایش و توضیحات لازم را ارائه دهید.

تحلیل تاکتیکی: تاکتیک های استفاده شده توسط مربیان در بازی ها را شناسایی می کند و پیشنهادات لازم برای بهبود استراتژی و تاکتیک تیمی بیان میکند 

پیش بینی و روشنگری: ارائه پیش بینی ها و نظرات خود در رابطه با عملکرد بازیکنان و تیم برای مسابقات آینده

ابزارهای آنالیز در فوتبال

ابزار ها و برنامه های آنالیز فوتبال برای تجزیه و تحلیل عناصر مختلف بازی استفاده می شود. این ابزار عبارتند از:

نرم افزار های تحلیل فیلم

این نرم افزارها به آنالیزور در تحلیل تاکتیکی ، عملکرد بازیکنان و شناسایی الگوها کمک میکنند از جمله نرم افزارهای تحلیل فیلم میتوان به موارد فوق اشاره نمود:

Sportscode , Hudl , LongoMatch  

نرم افزار های تحلیل داده:

جهت جمع آوری ، تجزیه و تحلیل داده های آماری و عملکرد بازیکنان از این نرم افزار ها می توان استفاده نمود:

Opta , StatsBomb , Prozone

نرم افزار های تجزیه و تحلیل بیومکانیکی:

این نرم افزارها این امکان را به آنالیزور میدهد تا حرکات و جنبش های فیزیکی بازیکنان را با استفاده از داده های بیومکانیکی تحلیل کند 

. نرم افزار های تجزیه و تحلیل بیومکانیکی شامل موارد فوق می باشند:

Vicone , Qualisys , Dartfish

 نرم افزارهای تحلیل رقابتی:

جهت تحلیل رفتارها و الگوهای رقابتی در طول مسابقه استفاده می شود این نرم افزارها شامل:

Nacsport , Sportscode , K-Sport

 از دیگر نرم افزار های آنالیز و طراحی تمرین میتوان به نرم افزار های زیر اشاره نمود:

Tactical Pad , Coach Paint ,….